کرم دور چشم چیست؟

پوست زیر چشم بسیار نازک است و غدد چربی بسیار محدودی دارد. به همین دلیل در این ناحیه از صورتمان با مشکلاتی از قبیل خشک شدن اطراف چشم، پف و تیرگی اطراف چشم، چین و چروک و افتادن پلک‌ها مواجهیم.

به خاطر حساسیت ناحیه‌ی دور چشم، باید از کرم مخصوص این ناحیه استفاده شود و معمولا کرم‌هایی که برای صورتمان استفاده می‌کنیم را نمی‌توانیم برای زیر چشم‌ها هم به کار ببریم. کرم‌های دور چشم موجود در بازار به گونه‌ای فرموله شده‌اند که برای پوست حساس دور چشم مناسب باشند و بتوانند مشکلات رایج افراد در اطراف چشمان‌شان را بهبود ببخشند و روند پیری را هم در این بخش از پوست کندتر کنند.

چطور بهترین کرم دور چشم را انتخاب کنیم؟

این که کدام محصول بهترین کرم دور چشم برای شماست به اولویت‌ها و همچنین نوع پوست‌تان بستگی دارد. نمی‌توان گفت یک فرمول خاص بهترین کرم دور چشم موجود در بازار است. این را به خاطر داشته باشید که گران‌ترین گزینه‌ای که در اختیار دارید لزوما بهترین گزینه نیست. ابتدا نوع مشکلات‌تان را تعیین کنید سپس با کمک پزشک پوست یا مشاور زیبایی‌تان تعیین کنید که کدام ترکیبات رایج موجود در کرم‌های دور چشم برای شما بهترند؛ سپس با توجه به در نظر گرفتن فاکتور هزینه، به سراغ آن دسته از محصولات استاندارد و محبوب بازار بروید که حاوی ترکیبات مورد نظر شما هستند.

بهترین کرم دور چشم برای زیر ۳۰ سال

پوست از بیست سالگی شروع به از دست دادن کلاژن می‌کند. به توصیه‌ی پزشکان هر چه در این سن بیشتر از پوست‌تان محافظت کنید، بیشتر جلوی روند پیری و چروک پوست را خواهید گرفت؛ بنابراین اگر زیر سی سال سن دارید، بهتر است با کرم‌های سبک و مرطوب کننده‌ای که حاوی ویتامین E، ویتامین C، و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند از پیری و تخریب و تضعیف بافت دور چشم در سنین بالاتر جلوگیری کنید.

بهترین کرم دور چشم برای بین ۳۰ تا ۴۰ سال

معمولا کرم‌های افراد بالای سی سال فرمولاسیون قوی‌تری نسبت به کرم افراد زیر سی سال دارند. کرم‌های مناسب برای افراد بین سی تا چهل سال باید حاوی ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها باشد تا روند پیری پوست را کاهش دهد. البته اگر با چروک دور چشم مواجه هستید از بالای ۳۰ سال هم می‌توانید ترکیبات کلاژن‌ساز را هم استفاده کنید.

بهترین کرم دور چشم برای بالای ۴۰ سال

از این سن به بعد هم باید پیشگیری کنید و هم این که چروک‌های به وجود آماده در اطراف چشم‌هایتان را کاهش دهید. بنابراین کرم‌هایی که استفاده می‌کنید هم باید مرطوب کننده و تسکین دهنده باشند و هم این که با تحریک کلاژن استحکام پوست را افزایش دهند. رتینول و هیالورونیک اسید از جمله این ترکیبات هستند.

ترکیبات رایج موجود در بهترین کرم‌های دور چشم

در این بخش از مطلب به ترکیبات رایجی می‌پردازیم که در بهترین کرم‌های دور چشم موجود در بازار وجود دارند. با توجه به سن، نوع مشکلاتی که در پوست دور چشمتان با آن مواجه هستید از قبیل سیاهی دور چشم، چروک‌های ریز، افتادگی پوست و… می‌توانید تعیین کنید که کدام ترکیبات برای دور چشم شما مناسب‌ترند و سپس با توجه به نیازها و اولویت‌هایتان بهترین کرم دور چشم که را که حاوی آن ترکیبات است برای خودتان انتخاب کنید. به عنوان مثال ترکیبات آبرسان و روشن کننده در هر سنی مورد نیاز شما هستند، در حالی که ترکیبات تحریک کننده کلاژن با توجه به سن مورد استفاده قرار می‌گیرند و هنگام انتخاب آن‌ها باید سنتان را هم مد نظر قرار دهید.

آنتی‌اکسیدان‌ها

اگر پف زیر چشم و یا سیاهی زیر چشم‌هایتان شما را آزار می‌دهند به دنبال ترکیبات آنتی‌اکسیدان برای زیر چشم‌هایتان باشید. آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C، ویتامین E و اسید فرولیک از سلول‌های بافت زیر چشم در برابر آسیب‌های محیطی حفاظت می‌کنند و کاهش دهنده‌ی پف و تورم زیر چشم هستند. ویتامین C به عنوان یک روشن کننده پوست نیز محبوبیت ویژه‌ای پیدا کرده است و محصولات حاوی ویتامین سی می‌توانند سیاهی زیر چشم‌هایتان را به طرز ملموسی کاهش دهند.

رتینول

رتینول ترکیب مورد علاقه متخصصان پوست و زیبایی است چرا که عملکرد بسیار خوبی روی پوست دارد. رتینول، نوعی ویتامین A است که با تحریک کلاژن چین و چروک را کاهش داده و همچنین از بروز چروک جلوگیری می‌کند. در ترکیبات بهترین کرم‌های دور چشم ضدپیری رتینول ماده‌ی بسیار موثری است.

پپتیدها

اگر در بافت دور چشمتان دچار افتادگی هستید، پپتیدها یاری‌رسان شما خواهند بود. این ترکیبات با افزایش کلاژن و الاستین در بافت پوست با افتادگی بافت‌های پوستی مبارزه می‌کنند.

اسید هیالورونیک و سرامیدها

پوست اطراف چشم شما نازک‌ترین پوست بدن شما است، بنابراین به راحتی خشک و تحریک می‌شود. پوست تشنه را با مواد مرطوب کننده مانند اسید هیالورونیک و سرامیدها تسکین دهید. پوست هیدراته شده حجیم‌تر است، بنابراین چین و چروک‌ها کمتر دیده می شوند.

نیاسینامید و کوجیک اسید

نیاسینامید و کوجیک اسید ترکیبات ایدئال برای کسانی هستند که از تیرگی در پوست زیر یا دور چشم رنج می‌برند. تیرگی زیر چشم می‌تواند دلایلی مانند خستگی و یا کم‌خوابی داشته باشد و یا این که دلایل ژنتیکی داشته باشد. نیاسینامید و کوجیک اسید با کاهش فعالیت در سلول‌های تولید‌ کننده رنگدانه، پوست را روشن می‌کنند.

ترکیبات ضدآفتاب

چه جوان باشید و چه پیر، چه نگرانی‌تان چروک و افتادگی باشد و چه سیاهی زیر چشم، همگی یک مشکل مشترک دارید؛ اشعه‌های مضر خورشید. بنابراین حفاظت موثر از بافت دور چشم در برابر نور خورشید یکی از ضروریات مراقبت از پوست است که باید آن را رعایت کنید. بنابراین در طول روز از کرم‌های دور چشمی استفاده کنید که حاوی spf هستند.